تئوری
 سیدمهدی سیدیان: روش‌شناسی فلسفه‌ی سیاسی
روش‌شناسی فلسفه سیاسی را می‌توان از روش‌شناسی در فلسفه سیاسی متمایز دانست؛ بدین معنا که روش‌شناسی فلسفه سیاسی مبتنی بر اصول و پیش‌فرض‌هایی است که ویژگی و خصلت مباحث فلسفه سیاسی آنها را می‌طلبد. اما

پرسش و پاسخ  1- روش‌ نقد انديشه‌ چگونه‌ است‌؟2- تفاوت‌ فلسفه‌ دين‌ و كلام‌ چيست‌؟3- پست‌ مدرنيسم‌ يعني‌ چه‌؟ (پاسخ‌ دكتر رضا داوري‌)4- پرسشهاي‌ اصلي‌ فلسفه‌ چيست‌؟5- فرق‌ فلسفه‌هاي‌ اوليه‌ و

ليبراليسم سياسي كانت • ايده هاى پيشينى عقل عملى از سپيده دم تاريخ انديشه سياسى تا روزگار ما انديشه وران و فيلسوفان هر دوره اى از اصل هايى سخن به ميان آورده اند كه هر چند در بنياد داراى اشتراك و

محمد مجتهد شبستری: آزادی بت نیست، بت‌شکن است
اگر آزادی را بت بشماریم و جامعه را از آن محروم سازیم، انسان‌ها چگونه می‌توانند تشخیص دهند که بت چیست و خدا کیست تا از بت‌ها دور شوند و به خدا بپیوندند؟ ۱-امروز ساعت ۷، وقتی روزنامه شرق به دستم رسید،

در پايان قرن دوازدهم مخالفات با كشيشان به صورت سيل بنيانكني درآمد. درعصر ايمان، در گوشه و كنار، جماعتي از رازوران و صاحبان پاره‌اي از احساسات رقيقه‌ي مذهبي وجود داشت كه از چنگ دستگاه كهانت مسيحي

اگر مفهوم اندیشه یگانه نتیجه نقد سیاست است و اگر نقد سیاست باید به نقد فلسفه سیاسی بیانجامد، بنظر تز اندیشه یگانه در فلسفه سیاسی می تواند مدعی شایستگی معین باشد و به پیوستگی مارکسی نقد سیاست و نقد

آین راند: سرشت دولت
مترجم: مرتضی افشاری  دولت، سازمانی است که قدرت انحصاری برای اجرای قوانین قطعی رفتار اجتماعی، در یک قلمرو جغرافیایی مشخص را دارد. آیا انسان به چنین سازمانی نیاز دارد، و چرا؟ از آنجا که عقل

موری راثبارد: ملیت بر اساس دولت: فروپاشی دولت ملتها
مترجم: سلیمان عبدی موری راثبارد[1] (۱۹۹۵-۱۹۲۶) یکی از نظریه‌پردازانِ آنارکوکاپیتالیسم است. وی در کتابِ «انسان، اقتصاد، و دولت» اقتصادِ اتریشی به روایتِ لودویگ فون میزس را با آراء آنارشیستیِ خود در

محمد مجتهد شبتری: پرواز در ابرهای ندانستن
براى آنکه بتوانیم تعریفى از ایمان بهدست آوریم، باید به دو منبع متون دینى(کتاب، سنت و نظریههاى متکلمان، عارفان و بعضى فیلسوفان متکلم) و تجربههاى دینى مسلمانان مراجعه کنیم. مراجعه به منبع اول به این

فیلم سخنرانی دکتر حیدر شادی در سمینار فلسفی «تولرانس»
      لینک دانلود سخنرانی دکتر حیدر شادی در سایت قرار گرفت.     13 اردیبهشت 93 مصادف با 3 ماه مه 2014 سمیناری با موضوع «تولرانس» در استکهلم، پایتخت سوئد

ژان پل سارتر: مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم
مترجم: دکتر مجید مددی   من مارکسیسم را یگانه فلسفه ی دوران کنونی می دانم فلسفه ی دوران ما که نمی توان فراسوی آن رفت و… برآنم که آن را ایدئولوژی هستی بخوانم و روش ((جامع))۲ آن را قلمروی

ماکياول عليه ماکياوليسم| Olivier Pironet | شهباز نخعي
  پژوهش ها، زندگي نامه ها و بحث و گفتگوهايي که به پانصدمين سال نگارش «شهريار» (١) مي پردازد از شمار بيرون است. دراين رساله که به هنر مديريت سياسي اختصاص يافته، نيکولا ماکياول صادقانه به تشريح

 پیوتر کروپوتکین: پرنسیپ ِ آنارشیست
ترجمه‌ی: ن. تیف   آنارشی در ابتداء فقط یک نفی ساده بود. نفی دولت و انباشت شخصی سرمایه. نفی هر گونه اتوریته. نفی هر شکلی از جامعه ی ایجادشده ی تاکنونی بر روی بی عدالتی، خودخواهی پوچ و ظلم و