تئوری
در پايان قرن دوازدهم مخالفات با كشيشان به صورت سيل بنيانكني درآمد. درعصر ايمان، در گوشه و كنار، جماعتي از رازوران و صاحبان پاره‌اي از احساسات رقيقه‌ي مذهبي وجود داشت كه از چنگ دستگاه كهانت مسيحي

اگر مفهوم اندیشه یگانه نتیجه نقد سیاست است و اگر نقد سیاست باید به نقد فلسفه سیاسی بیانجامد، بنظر تز اندیشه یگانه در فلسفه سیاسی می تواند مدعی شایستگی معین باشد و به پیوستگی مارکسی نقد سیاست و نقد

مترجم: مرتضی افشاری  دولت، سازمانی است که قدرت انحصاری برای اجرای قوانین قطعی رفتار اجتماعی، در یک قلمرو جغرافیایی مشخص را دارد. آیا انسان به چنین سازمانی نیاز دارد، و چرا؟ از آنجا که عقل

موری راثبارد: ملیت بر اساس دولت: فروپاشی دولت ملتها
مترجم: سلیمان عبدی موری راثبارد[1] (۱۹۹۵-۱۹۲۶) یکی از نظریه‌پردازانِ آنارکوکاپیتالیسم است. وی در کتابِ «انسان، اقتصاد، و دولت» اقتصادِ اتریشی به روایتِ لودویگ فون میزس را با آراء آنارشیستیِ خود در

براى آنکه بتوانیم تعریفى از ایمان بهدست آوریم، باید به دو منبع متون دینى(کتاب، سنت و نظریههاى متکلمان، عارفان و بعضى فیلسوفان متکلم) و تجربههاى دینى مسلمانان مراجعه کنیم. مراجعه به منبع اول به این

      لینک دانلود سخنرانی دکتر حیدر شادی در سایت قرار گرفت.     13 اردیبهشت 93 مصادف با 3 ماه مه 2014 سمیناری با موضوع «تولرانس» در استکهلم، پایتخت سوئد

ژان پل سارتر: مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم
مترجم: دکتر مجید مددی   من مارکسیسم را یگانه فلسفه ی دوران کنونی می دانم فلسفه ی دوران ما که نمی توان فراسوی آن رفت و… برآنم که آن را ایدئولوژی هستی بخوانم و روش ((جامع))۲ آن را قلمروی

ماکياول عليه ماکياوليسم| Olivier Pironet | شهباز نخعي
  پژوهش ها، زندگي نامه ها و بحث و گفتگوهايي که به پانصدمين سال نگارش «شهريار» (١) مي پردازد از شمار بيرون است. دراين رساله که به هنر مديريت سياسي اختصاص يافته، نيکولا ماکياول صادقانه به تشريح

 پیوتر کروپوتکین: پرنسیپ ِ آنارشیست
ترجمه‌ی: ن. تیف   آنارشی در ابتداء فقط یک نفی ساده بود. نفی دولت و انباشت شخصی سرمایه. نفی هر گونه اتوریته. نفی هر شکلی از جامعه ی ایجادشده ی تاکنونی بر روی بی عدالتی، خودخواهی پوچ و ظلم و

ژان پل سارتر: جمهوری سکوت
برگردان: فرشاد نوروزی – محمد زرینه   مواجه سارتر با واژگان همواره نه بر سیاق تحلیل گزاره که بر تنسیق خاستگاه اگزیستانسیالیستی عبارات استوار است و از اینرو باید آثار وی را نه در گزاره های

ولادیمیر سوروکین: توتالیتاریزم – ائکزوتیک و زهرلی، اولدوقجا نادیر گؤرولن و تهلوکه‌‌لی بیر بیتکی نؤوعودور/ نامیق حسینلی
      يازیچی ولادیمیر سوروکین معاصر روس ادبیاتی‌نین آپاریجی سیمالاریندان بیریدیر، همچنین او ان چوخ اوخونان مؤلفدیر. او تئاتر اوچون پيئسلر، رومانلار و کینو سسئناریلری يازیر. بو

فیلیپ کارل سالزمن: پسااستعمار
ترجمه ی آرمان شهرکی یکی از  اصول اساسی تفکر پسا استعمار این است که نباید بگویی؛ " یکی از اصول اساسی "X"، "Y" " است. پسااستعمار در جهتگیری معرفتشناختی خود علیه آنچه که "ذاتگرایی" (essentialism)

 آغالار ممّداوو: پوْرترئت‌لر
«دوشونولورم، دئمه‌لی، وارام» (باادئرلی فرانس، اوْن‌دوققوزونجو عصر) ایندی درس دئمه‌دیییم اونیوئرسیتئت‌لرین بیرینده، سئمئسترین[سئمئتر: ترم] باشلانغیجیندان بو یانا نئچه آیدیر کی، منه قولاق آسمایان