راسيسم فارس
دومان رادمهر: آیا رویکرد روحانی به مطالبات آذربایجان پوپولیستی است؟
وعده های انتخاباتی حسن روحانی به مردم آذربایجان نشان داد که حداقل او صدای اعتراض آنها را شنیده است. وعده هایی که رای نسبتا بالای استانهای ترک نشین به رئیس دولت یازدهم را تضمین کرد و در پیروزی وی نقش

ایواز طاها: فوتبال ترجمان سیاست اینجایی است
1.  چند روزی در رسانه‌ی خودخوانده‌ی ملی جشن برپا بود. جشن باخت تیم فوتبال به آرژانتین. روز قبل از باخت یکی از بازیکنان در اظهاراتی نژادپرستانه گفته بود: «صد درصد مسي بهترين بازيکن دنياست و شکي

یاشار گولشن: باخت تيم ايران و خوشحالي ما!
مسابقات اخير جام جهاني فوتبال با دو شکست و يک مساوي و احراز رده آخر گروه براي تيم ايران پايان يافت.اگر داد و قال رسانه هاي حکومتي و شور و هيجان محافل ايراني در طول دو هفته اخير نبود ميشد خيلي ساده به

اسد سیف: خشونت اجتماعي، هويت ملي، زبان و ادبيات
انقلاب بهمن۵۷ بيانگر تلاش تاريخي مجدد ايرانيان در فرارويي به جامعه‌يي مدرن بود، تلاشي كه همچون انقلاب مشروطيت ناكام ماند. انقلاب نتوانست (‌هم چون رژيم سابق كه نتوانست‌)، حاكميت ملي را برقرار

 محمدرضا گرديزي: هويت طلبي و برابري خواهي: مبارزه اى عليه نژادپرستى٬ نئوفاشيسم و نئوكولونياليسم
در عرصه مساله ملي ما در ايران شاهد هيچگونه دمكراتيزاسيون و عادي شدن نيستيم. وضعيت ملل ساكن در ايران هر دهه كه مي گذرد بدتر از گذشته مي شود. در حاليكه در عرصه ملي در كشورهاي همسايه افغانستان، عراق و

صادق زیباکلام: چرا دوست ندارم ایران در جام جهانی برنده شود؟
خودم هم شرمنده همه هم‌وطنان دوست‌دار فوتبال و عاشق تیم ملی هستم ولی اصلا نمی‌توانم هیچ احساس خوشحالی و هیجانی از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در برزیل پیدا کنم. جالب است که در گذشته‌ها این‌گونه نبود.

محمدرضا لوایی: هنر، آزربایجان، اخلاق، پروانه، قورباغه و آرامش در متن
(۱)این طرفداران شعار ” هنر نزد ایرانیان است و بس ” بهتر است که یک چرخی دور دنیا بزنند و با هنر دیگر ملت ها آشنا شوند. شکسپیر و همینگوی و کامینگز و … را که هنر نمی دانند. جهانیان ” بنی آدم اعضای یک

رضا پرچی زاده: مولفه‌های بنیادی گفتمان «ناسیونالیسم آریایی» در ایران
در جستار پیش رو تلاش خواهم کرد مولفه‌های بنیادی گفتمان «ناسیونالیسم آریایی» در ایران معاصر را بررسی کرده و به چالش کشم. آرزوها، حسرت ها، عشق ها و نفرت های ناسیونالیست های آریایی را می‌توان به درجاتی

(نگاهی به تأثیر جوک‌های حامل محتواهای نژادپرستانه بر کژشناسایی هویت) در این نوشته سعی شده به مقوله‌ی هویت و تأثیرات داغ‌خوردگی بر سرکوب و واژگونگی آن بپردازیم. در این راستا ابتدا مفهومی از هویت را

محمد رضا لوایی: تمام شد، تبریز دیگر برایتان تاریخ نخواهد نوشت
در زندانی به وسعت ایران برای من سعید متین پور و البته دیگر زندانیان اسیر استبداد، ترانه هایی برای آزادی اند. فارغ از اینکه هر کدام از آنها دغدغۀ آمال و مطالبات و خواسته های خویش را دارند. تردیدی نیست

ایران، ملی گرایی و افسانه هویت آریایی در گفتگو با رضا ضیاء ابراهیمی
دستگاه حکومتی ایران در قرن بیستم، چه در زمان سلطنت پهلوی و چه در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی، به شکلی فعال در پی تبلیغ روایت‌ها و دیدگاه‌های خاص خود از «ایرانیت» بوده است. با توجه به گوناگونی قومی،

این روزها صحبت از حافظۀ تاریخی و صفحات کتاب تاریخ بسیار نوشته و خوانده می شود. این یک امر طبیعی است که مورخان پارس از متون تاریخی خویش گند زدایی کرده و برای رسیدن به نوعی تقدس تاریخی دارند سر و دست

ایلقار موذن‌زاده: بررسی مختصری از تفکرات "برتری ‌نژادی" در آثار هدایت
نویسنده این مقاله از زندانیان سیاسی آذربایجانی می باشد. ایلقار موذن‌زاده که بخاطر فعالیت های ضدنژادپرستی به بیش از دو سال زندان محکوم شده، هم اکنون در زندان مشکین شهر دوران محمومیتش را می

ایران شناسی، آریایی گرایی و تاریخنگاری -گفتگو با عبدالله شهبازی(بخش دوم)
معمایی بنام "قوم آریایی" ارشاد:اینطور که شما میفرمایید نژاد آریایی جعلی است. اما میبینیم کسانی که در زمینه زبانهای هندی-اروپایی کار کرده اند، مثل برادران گریم که تحولات واکه ای و آوایی زبانهای

ابراهیم رشیدی(ساوالان): هویت دو شقه یعنی بی‌هویتی
  می دانید استان های ماوراء بحار چیست و این عنوان به کجا اطلاق می شد؟ این عنوان زمانی به مستعمره پرتغال در آفریقا اطلاق می شد. حکومت دیکتاتور سالار آنها را قسمتی از سرزمین خود می دانستند که