دموكراسي
محمد بابايي: اياصوفيه دمکراسي و سکولاريسم در ترکيه
چند جمله از علي رضا اردبيلي:  تادئوس سويتخووسکي مورخ آمريکايي لهستاني، کتاب جالبي در مورد جمهوري اول آذربايجان دارد. در زير نام اين کتاب از جمله عبارت "شکل گيري هويت ملي ملي در يک جامعه مسلمان"

محمد‌جواد اکبرین: کرونا و پارانویا؛ الاهیّات جاهلیّت
از همان نخستین روزها که اجتماعات دینی، به ویژه در قم به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در ایران مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت کلیسای عمومی مسیحیان انجیلی (اوانژلیست‌ها) در شهر مولوز فرانسه نیز

علي رضا اردبيلي: جنايتکار جنگي، مرتکب جنايت عليه بشريت يا يک نظامي؟
از سايت ايران امروز  آرزوي ترقي، موجب ترقي نيست. عقب مانده ترين کشورهاي دنيا هم در حسرت توسعه اقتصادي ميسوزند. همانطور که در مقياس خانوادگي، خواست موفقيت فرزندان بدون اجراي آگاهانه يک برنامه

مهدی حمیدی شفیق: تراختور؛ سکوهایی برای بازنمایی هویت
بو سس تبریزدن گلیر[1] باغ شمال؛ داستان توپ های خاموش این یک جنگ است باید به هر ترتیب برنده شویم. صدای غرش توپ بلند می‌شود؛ یک شوت سرکش و توپ درون دروازه قرار می‌گیرد. تیم ما دوباره شکست می‌خورد؛ آن

حسن جداری: اقوام ، ملت یا  ملت های  ایران! 
ایران کنونی در واقع امر، زندانی  است برای اکثریت عظیم ساکنین این سرزمین بلا زده.  40 سال تمام است  کمترین نشانه ای ازآزادی و دموکراسی در ایران، وجود ندارد. رژیم  سرکوبگر 

کریم اصغری : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و مسئله آزربایجان
هرکس که در ایران زندگی کرده و به مسائل ایران واقف باشد، ایرانی باشد و یا نباشد خوب میداند که سپاه پاسداران ستون فقرات جمهوری اسلامی ایران است. سپاه پاسداران که عمرش تقریبا به اندازه عمر خود نظام

جمعی از نواندیشان دینی: ما خواهان جدایی دین و دولت در ایران ‌هستیم
توضيح كوتاه از علي رضا اردبيلي: پوپوليسم غرب ستيز سالهاي منتهي به انقلاب، بعنوان پوپوليسمي اصيل، راه ساده مشكلات پيچيده جامعه آريامهري را در خلع يد از شاه و ستيز با غرب مي ديد. پوپوليسم غالب در

نوشته كوتاه محمد مجتهد شبستری: سنگسار انسان به نام خدا؟
چرا ما می‌خواهیم فقط در خشونت‌ها الگوی جهان اسلام شویم؟ من از فقیهان محترم می‌خواهم حداقل یکبار در یک صحنۀ سنگسار شخصاً حاضر شوند و اقلاً یک سنگ هم پرتاب کنند و در آن لحظات صدای نهیب آمیز وجدان خود

محسن کدیور: مصطفی رحیمی و منتقدانش در حول نامه تاريخي وي به آقای خمینی
آنان‌که گفتند آری، آن‌که گفت نه تيتر اصلي مقاله: مصطفی رحیمی و منتقدانش در نامه به آقای خمینی: «چرا با جمهوری اسلامی مخالفم؟» عصرانه با طعم قانون مصطفی رحیمی و منتقدانش در نامه به آقای خمینی:

ياسیر رنجبري: آزينليق‌لار و اؤزگونلوک
تريبون دان بير ايضاحات: سايقي دير "ياسير رنجبري"نين بو مقاله سي، اؤنملي قونو و دولقون مؤحتواسيلا برابر، بير نثر اؤرنه يي كيمي ده، ديقت چكيجي دير. اوزون ايللردير داها اليفبا و نثر موباحيثه لري، گونئي

دكتر مرتضي محيط كمونيست و ماركسيست معروف ايراني در دفاع از رژيمهاي كره شمالي و سوريه
حتما و حتما نگاه كنيد. دكتر مرتضي محيط، فارغ التحصيل از دانشگاههاي آمريكايي و ماركسيست معروف و سيماي تابلو اين ايدئولوژي در ميان كمونيستهاي ايراني. نگاه كنيد! (لينك معرفي نامه وي در

احمد رحيمي: حق تعيين سرنوشت به روايت رفيق بهزاد كريمي
بنوشته سایت عصرنو، بهزاد کریمی : از رسمیت جمهوری کردستان باید پشتیبانی کرد ! رفیق بهزاد کریمی رفراندوم مردم کردستان عراق را برسمیت شناخت و بدینترتیب نخستین شخصیت بین‌المللی، یا

فاضل غیبی:  چرا حکومت ایران رفرم‌پذیر نیست؟
از همان فردای انقلاب اسلامی بازار تئوری پردازی دربارۀ عوامل و اوضاعی که بدان منجر شد داغ بود. در آن روزها کسی تصور نمی‌کرد که ارتجاعی‌ترین جناح آخوندی بتواند قدرت را قبضه کند. اینک ۳۸ سال از عمر

هیرش قادری:  آزادی و دموکراسی در کوردستان عراق؛ افسانه یا واقعیت؟
توضيح از تريبون:  مستعدترين زمين براي رشد دموكراسي كجاست؟ پيشفرضهاي لازم براي  رعايت حقوق زنان و اقليتها چيست؟ آيا  شهرنشيني، تحصيلات عمومي، وجود مراكز متعدد دانشگاهي، رشد طبقه متوسط،

محمد بابايي: ترور در ایران و ترکیه و یک بام و دو هوای فعالان کُرد
توضيح از علي رضا اردبيلي: هنوز هم برخي هاي شكايت دارند كه نتيجه انقلاب اسلامي سال 1357 دموكراسي نبود. اين شكايت بسيار بيجا و ناشي از عدم شناخت ايران قبل از 1357 است. در واقع بايد گفت:  چه چيزي