تاریخ
خاطرات سید جعفر پیشه‌وری (1941-1945)
مختصری درباره‌ی اثر و ترجمه‌ی آن:  - نوشته ای که تقدیم خوانندگان می گردد بخشی از خاطرات سید جعفر پیشه وری بنیانگذار اصلی فرقه ی دموکرات و نخست وزیر حکومت ملی آذربایجان می باشد که ترجمه ی فارسی

اون ايکی شهريور بيانيه‌سی
اصل ۱- ايرانين استقلال و تماميتينی ساخلاماقلا برابر آذربايجان خالقينا داخلی آزادليق و مدنی مختاريت وئريلمه ليدير کی، ائده بيلسين اوزونون فرهنگی يولوندا و آذربايجانين آبادلاشماسی و ترقی سی اوچون عموم

قربان عظیمی: گونتاي گنجالپ-ين "چالديران ساواشي اوزرينه دوشونجه‌لر و اينجلمه‌لر" آدلي يازيسينا تنقيد
   تاريخي اولايلاري اينجله‌مک و تاريخين قارانليق مسئله‌لرينه ايشيق توتماق، البتته هر ميللت اوچون گرکلي بير مؤضودور. آنجاق سؤزو ائديلن اينجلمه‌لر سهو وئري و اينفورماسييا اساسيندا ائديليرسه ،

 گونتای گنجالپ: چالديران ساواشي اوزرينه دوشونجه‌لر و اينجلمه‌لر
تاريخ علمي ايله ايلگيله نن ايکي آکتيو ساحه مؤوجوددور: 1- هيستوريوقرافييا، 2- هيستوريولوگييا.هيستوريوقرافلار (اولاي يازارلاري) حاديثه لرين باش وئرديگي زاماندا ياشارلار. هيستوريولوقلار (تاريخ

زمینه‌های شکل‌گیری حزب اجتماعیونِ اعتدالیون در مجلس دوم/ نصرالله صالحی
با فتح تهران و ورود عناصر جدید سیاسی و نظامی به عرصه‌ی تحولات سیاسی ایران که بعضأ منشأ برون مرزی داشتند، دیری نگذشت که یک جریان تندرو شکل گرفت، که نخست به «انقلابی» موسوم بودند و در روزنامه‌های

عبدالرضا تاجیک: سیر فعالیت های سیاسی پس از کودتای 28 مرداد
 ازاقدامات مسالمت‌آمیز تا حرکت های چریکی   در صبحی گرم در بیست و هشتم مرداد ماه 1332 که نیروهای نظامی شاه دوست، دولت دکتر محمد مصدق را ساقط و از گردونه سیاست خارج کردند، راه

عؤمر ناجی سویقان: بیر تاریخ فلسفه‌سی اوچون دوشونجه‌لر
چئویرن: گونتای گنجالپ   «تاریخ» سؤزو بیلیندیگی کیمی ایکی آنلاملیدیر. بیری، «گئرچک» و یا «نسنَل تاریخ دئیه آدلاندیریلان، گئچمیش اولایلارین زامان ایچینده کی آخیشی، اینسانلارین گئچمیشده یاپدیغی

 نازیلا قانع: استفاده از باورهای دینی برای تقویت حقوق بشر
لاری کاکس، فعال کهنه‌ کار حقوق بشر چند هفته پیش گفت که دین، حرکت حقوق بشری امیدبخشی برای بازسازی، مشروعیت و تاثیر بیشتر انجام می‌دهد. چنین سخنی سوالات مهمی را ایجاد می کند. چه دینی؟ دین چه کسی؟ کدام

اكبر ثبوت: حروفیه
حروفیه پیروان فضل‌اللّه نعیمی‌استرآبادى و جنبشى سیاسى ـ اجتماعى با عناصرى از تصوف، باطنیگرى، آموزشهاى اسماعیلیان و غالیان در اواخر سده هشتم. چون فضل‌اللّه براى حروف ویژگیهاى اسرارآمیز قائل بود، به

مترجم: فرشاد نوروزی ویتگنشتاین در آخرین یادداشت هایش می نویسد که دشوار است «بی اساسی باورهایمان را دریابیم.» او فکر می کرد تا چه اندازه پذیرش های مطلق و غیرمستند، زندگی ما را شکل می دهد.[این مساله]

همت شهبازی: روایت تراژیک سیا‌حتنامه‌ ابراهیم‌بیک
بی‌شک بزرگترین خدمتی که مشروطیّت و ادبیّات مشروطه به ادبیّات معاصر کرده و در واقع نقطه شروع رونق و شکوفایی آن شده، برقراری ارتباط با مردم به شیوه نگارش ساده و عوام فهم بوده است. نویسندگان و شعرای

ف. جعفری: نگاهی به نهضت شیخ محمد خیابانی و اندیشه‌های وی
توضیح از نگارنده : مقاله زیر پیش از این جهت انتشار در شماره دوم (بهار و تابستان 1391) نشریه دانشجویی آئینه تاریخ ؛ دو فصلنامه علمی – تخصصی انجمن علمی دانشجویان  تاریخ دانشگاه تبریز نگاشته شده و

محسن آزموده: اجتماعیون عامیون؛ حزبی که حامیان اقتصادی قوی نداشت
نگاهی به کتاب «اجتماعیون عامیون» نوشته سهراب یزدانی*انسان به تعبیر ارسطویی حیوانی سیاسی است، به ویژه وقتی سیاست(policy) در معنای خاص را مجموعه‌ای از مناسبات قدرت در سطح کلان در نظر آوریم. بر این

در اینجا میخواهم به نگرش ایرانیان در مورد تاریخ بپردازم. اینکه ایرانیان چه نظری درمورد تاریخ گذشته خود داشته و دارند. در ابتدا راجع به تاریخ ایران این نکته را بیان کنم که تمام آنچه امروزه به عنوان

“وحدت کلمه”: ابزار سلطه نازی‌ها / کورنلیا اشمیتز-برنینگ / برگردان: اکبر فلاح‌زاده
هدف نازی‌ها کنترل و هدایت جامعه جهت استقرار حکومت مستبدانه شان بود. نگاهی بیندازیم به اینکه برای رسیدن به این مقصود چطور از زبان به عنوان ابزار سیاسی استفاده کردند. هیتلر در کتاب “نبرد من” (که