تاریخ
رضا ضیا ابراهیمی:   استفاده و سوءاستفاده از گفتمان «آریایی» در ایران
ریشه‌های تاریخی ملی‌گرایی ایرانی ترجمه یعقوب ابراهیمی      نژاد آریایی، سابقه کهن اسکان مردمان آن در ایران و برتری مفروض این نژاد به نژادهای دیگر جایگاهی کانونی

دكتر رضا مرادي غياث آبادي: واقعیت هاي کتمان شده در باره کورش هخامنشی
رنج‌های بشری ۶۷: وادار کردن دختران به فحشا در زمان کورش بزرگ  کورش بزرگ هخامنشی در منشور مشهورش نکاتی دال بر برانداختن برده‌داری یا برانداختن بهره‌کشی از انسان‌ها آورده است. اما این ادعا با

معصومه قرباني:  در باب روز بين المللى كوروش
پان ايرانيست ها و ناسيوناليست هاى پارس گرا كه به تاريخ ايران باستان به عنوان ابزارى براى سركوبى مليتهاى غيرفارس مى نگرند و با اين ابزار قدرت خود را باز توليد مى كنند از روزى جعلى و دروغينى به عنوان

حسن شریعتمداری: طرفداران خمینی او را جایگزینی برای نواب صفوی می‌دیدند
روحانیت در عصر پهلوی در گفتگو با حسن شریعتمداری: طرفداران خمینی او را جایگزینی برای نواب صفوی می‌دیدند توضيح از علي رضا اردبيلي: به اعتبار سابقه مبارزاتي و درايت سياسي، حسن شريعتمداري از نادر

فريدون خاوند: آیا استالین را می‌توان دوست داشت؟
در یکی از آخرین برنامه‌ها از مجموعه شنیدنی «میزبان»، که به ابتکار صادق صبا روزنامه نگار برجسته ایرانی از رادیو فردا پخش میشود، نقش «میزبانی» را ابراهیم گلستان بر عهده داشت. عنوان برنامه چنین بود :

مهدي حميدي: سال های سربی در تسخیر گوزن های سرکش
توضيح از تريبون: امروز در ميان ما و در فضاي سياسي مرتبط با ايران، نمايندگان اولين نسلي كه در بنيانگزاري جنبش چريكي شركت داشتند و كساني كه همزمان با اين تحولات از دور و نزديك با آن همدلي داشتند، كم

اندیشه: آذربایجان وبیزانس، ترک زبان می‌شوند، توسط عباس جوادی، رادیو فردا، ۱۳۹۴/۰۶/۱۶. درفایل (لینک فايل)    جهت داشتن تصویر کامل بهتراست، پیش ازخواندن نقد، اصل نوشتۀ عباس جوادی

چه گوارا: ماشين خونسرد كشتار يا انقلابي شيفته دهقانان امريكاي لاتين؟
آلوارو وارگاس یوسا: چه گوارا، از کمونیست دو آتشه تا مارک کاپیتالیستی منتشر شده در مجله نو ریپابلیک، ترجمه سیاوش صفوی،  هايلايت در متن از تريبون است. از متن مقاله:     "میل

علي رضا اردبيلي:  مسجد سليمان من در رويا و عالم واقع
"مسجد سليمان من" اما، جاي ديگري است. سرزميني است در سرحدات ژلاتيني رٶيا و واقعيت. خاطرات دوران 46 سال پيش من از اين منطقه، بمرور كمرنگ شده و با واقعيتي كه روزگاري شاهد آن بودم و تجربه­اش

معصومه قرباني: اسلام پارسى شعوبى
اسلام و شيعه در ايران بيشتر از آنكه به معنويات بپردازد، بيشتر به فكر تامين منافع دنيوى حاكمين ظالم خلقهاى دربند است. مشغله اصلى آخوندهاى ايرانى بيشتر از آنكه اصلاح اخلاق و راهنما بودن توده ملت باشد،

علي رضا اردبيلي: يک توضيح و معرفي يک مقاله در مورد واقعيات ديروز و امروز ارامنه
توضيح از علي رضا اردبيلي:حتي دين اسلام، نميتواند مهمترين حلقه اشتراک خاورميانه داراي جوامع متعدد غيرمسلمان باشد. اگر بدنبال کلي ترين وجه اشتراک ملل بزرگ و کوچک خاورميانه بگرديم، بيگمان"طلبکاري از

ر. حقدوست: نمونه اي از شعور ملی تورکي در نادرشاه افشار
نادرشاه از استثنایی ترین شاههای ممالک محروسه (ایران) که دارای شعور و بسیار آگاهی از هویت ملی تورک (تورکمان) بود. یکی از نمودهای این شعور ملی بخشش شاه توررکمان هندوستان بعد از شکست اش بود. نادر شاه در

عباس دلجو: پژوهشی پیرامون پیدایش جشن نوروز
پارسیان ایران، بر اساس روایت افسانه ای، جشن نوروز را به جمشید جم نخستین پادشاه کیانی نسبت میدهند . اما واقعیت امر اینست که اولا، شخص جمشید یا جم‌ اصلا واقعیت وجودی نداشته و یک شخصیت افسانوی و تخیلی

معصومه قرباني: آتاميز بابك حاقيندا
او زامان كى ايشغالچى قوهَ لَر دين و تانرى ائسلوگانلاردان اورتادوغو خالقارين اوز قامچى لارى آلتيندا كوله ليغه آلميشديلار و اوز ايستثمار و ايستيمار زنجيرلرينين  چئوره سينه جنت، معنويت و سونونجو